Roman Daleko od savršenstva (2020) napisala je Holi Smejl, britanska autorka koja iza sebe ima čuveni serijal Štreberka. Na srpski je knjigu prevela Aida Bajazet, a objavila Izdavačka kuća Propolis Books.
Daleko od savršenstva je druga knjiga o slavnoj porodici Valentajn. U prvom delu ovog serijala upoznali smo se sa najmlađom sestrom, Houp, a u ovom delu glavnu ulogu (u svakom pogledu) na sebe preuzima Fejt ili Efi. Autorka nas vodi kroz avanturu preispitivanja i traganja za pravom na slobodu i pravom na izbor.
U romanu Daleko od savršenstva pratimo priču o Efi, devojci koja traži način kako da postane ono što jeste, uprkos zahtevima koje pred nju postavlja najuža sredina. Iako ostavlja utisak savršenstva u kome ništa ne nedostaje, porodica u kojoj glavna junakinja ovog romana odrasta zajedno sa bratom i sestrama je disfunkcionalna, sa dominantnom babom, depresivnom majkom i nezainteresovanim i udaljenim ocem. U takvom okruženju odrastaju deca čija je sudbina zacrtana na samom rođenju i iako se čini da imaju izbor i da je njihov svet savršen, ona pate i svako na svoj način traži izlaz iz te napetosti. Međutim, ono sa čim se suočava glavna junakinja je deo njenog identiteta, i zbog toga teško je promenljivo.
Knjigu Daleko od savršenstva ovoga puta predstavićemo kroz razgovor sa Ninom (13) koja je pročitala roman i odlučila da sa nama podeli svoje utiske.
Poreklo i sredina u kojoj odrastamo u velikoj meri utiče na to ko ćemo biti i kako ćemo posmatrati svet oko sebe. Da li i u kojoj meri mi možemo da utičemo na svoje poreklo ili ono što se od nas očekuje? Kako se odnositi prema porodici?
Nina: Mi ne biramo porodicu u kojoj smo se rodili. Tako i Efi nije mogla da bira. Ona je bila nesrećna u svom okruženju zato što se od nje očekivalo da bude glumica, a ona niti je znala da glumi niti je to želela da radi. Kada je dovoljno odrasla, otkrila je da ne želi da se bavi poslom koji joj je porodica nametala i da ispunjava tuđa očekivanja, zato je htela da prestane da se bavi glumom. Međutim, njena baka, koja je bila glavna u porodici, nije imala razumevanja i uporno je terala Efi da ide na audicije i glumi. Na taj način u glavnoj junakinji se stvorila nesigurnost i sukob, jer je bila između onoga što se od nje očekuje i onoga što ona želi. Porodica utiče na naše izbore, ali mi treba da prvo upoznamo sebe i da znamo šta želimo ili ne želimo, a onda da učinimo sve da se to i ostvari. Efi se plašila da se sukobi sa bakom, jer je mislila da će tako da izgubi njenu ljubav. Zato je na primer, odlagala da kaže da ona ne voli i ne želi da glumi.
Efi ima dve sestre i brata. Kakav je odnos između njih? Kakvi su joj majka i otac?
Nina: Iako odrastaju u istom okruženju svi su oni različiti. Efi nema neku podršku od njih. Možda se najbolje našla sa najmlađom sestrom, Houp, koju znamo iz prvog dela Rođena pod srećnom zvezdom. U stvari, to da li imamo rođenu braću ili sestre, ne igra neku ulogu, jer u suštini, Efi je i pored dve sestre i brata bila sama. Meni se čini da je Efi preuzela na sebe uloga najodgovornije ćerke, jer ona odlučuje da ide na humanitarni prijem umesto svoje majke. I deluje da se ona najviše brine o porodici i majci. Isto tako, ne dozvoljava sebi da bude hirovita kao najstarija sestra i brat… A majka je depresivna, nezainteresovana slično kao u prvom delu. Tata im pruža novac a inače je nevidljiv. Ni mama ni tata nisu bili tu sa svojom decu, nisu ih podržavali ni podsticali, niti razumeli.
Šta je sa prijateljima? U romanu, važno mesto je dato devojci Skarlet sa kojom se Efi sprijateljila. Ona je odigrala ključnu ulogu u tome da Efi krene na svoj put oslobođenja. Kakav je utisak na tebe ostavila Skarlet?
Nina: Skarlet je podsticala Efi da bude svoja i da se zabavlja. Ona je glavni razlog zašto je Efi poželela da se oslobodi svega što joj je smetalo. Skarlet je gurnula Efi na put da shvati šta želi, a šta ne želi u životu.
U romanu pratimo i onlajn postojanje glavne junakinje. Paralelna stvarnost koja se odvija na društvenim mrežama često nam daje do znanja da su neki tuđi svetovi i životi bolji i interesantniji od našeg. Koja je uloga društvenih mreža u životu pojedinca? Zašto uopšte provodimo vreme na društvenim mrežama?
Nina: Možda su ljudi na društvenim mrežama da bi se drugi ugledali na njih. Možda žele da se hvale onim što imaju, kakav život vode… Oni misle da imaju neki uticaj na ljude koji ih prate, ali pre svega, možda su tamo zato što žele da kod drugih proizvedu divljenje, i dobiju lajkove. Mi smo najviše na društvenim mrežama zato što nam je dosadno. Kada gledamo šta drugi rade, brže nam prođe vreme. Mada, možemo tamo naći i dobre i korisne stvari.
Da li postoji razlika u težini izgovorene reči ako je neko anoniman i ako je neko javna ličnost? Efi je odrasla u slavnoj porodici, za nju su svi znali i procenjivali svaki postupak i svaku izgovorenu reč. Ona je pored bake i nesređenih porodičnih odnosa nosila teret javne ličnosti u koju su stalno uprte oči medija i običnih ljudi.
Nina: Nije sve jedno ko piše i šta piše. Efi je morala da se drži kalendara objava na društvenim mrežama, a objave nije sama osmišljavala nego je imala pomoć. Da bi odgovorila na zahteve, Efi je često morala da glumi pred kamerom i stvarala lažnu sliku o sebi. Pretvarala se da je srećna iako to nije bila. Pa i kada se navodno posvađala sa Skarlet preko Tvitera, to nije bila prava svađa. One su napravile sukob koji je privukao pažnju medija, a u stvari su sedele zajedno i smejale se reakcijama ljudi. To isto govori da je velika verovatnoća da su na mrežama nameštene stvari, da to što čitamo nije stvarno…
Koja je svrha stvaranja lažne slike o sebi? Zašto se neki lažno predstavljaju? Efi je gradila tu lažnu sliku osebi. Postoji li nešto pozitivno u takvom pristupu?
Nina: Da bi svi drugi krenuli tim putem. A ona nema ništa od toga, pa je lažno predstavljanje besmisleno. Možda je mogla da iskoristi taj uticaj na mrežama tako što će podsticati druge da budu ono što jesu i da uvažava različitosti koje postoje među ljudima.
Skarlet uči Efi kako da se ponaša. Ona nekada prelazi granicu i Efi počinje da gubi poverenje u novu drugaricu. Ali ispostavlja se da su te provokacije sa ciljem da nauče Efi kako da se snađe. Ko je pravi prijatelj i šta je uloga prijatelja?
Nina: Pravi prijatelj je onaj s kim se smeješ, ko te podstiče da stigneš do svog cilja. Pravi prijatelj je neko pred kim ne moraš da glumiš, pred kim si opušten.
Postoji li savršenstvo?
Nina: Savršenstvo ne postoji, tj. svako je savršen na svoj način, a i ako se ne oseća da je najbolja verzija sebe, treba da se promeni, bez obzira na to šta od njega okolina očekuje. Slava i bogatstvo uvek mogu nestati, a ljubav, prijateljstvo i porodica ostaju tokom celog života.
* * *
Na kraju zaključujemo da je Efi morala da bude dvostruka glumica: glumila je u filmovima ali i u životu jer nije bila ono što jeste. To joj nije davalo ni trenutak slobode da izrazi svoju ličnost. I u realnosti i na filmu od nje je traženo da izgovara tuđe reči, one koje se očekuje da izgovara. Njoj je ukinuto pravo da bude svoja i srećna. Zato odlučuje da se suprotstavi svima i počne da se bavi nečim drugim pod drugim imenom. Time se oslobodila porekla, uticaja koji je ono imalo na nju, kao i očekivanja kojima su je drugi sputavali.
Okruženje utiče na to kako ćemo posmatrati svet i kako ćemo se postaviti prema njemu. Sredina u kojoj živimo i porodica u kojoj odrastamo, određuje naš identitet. Šta roditelji i porodica ili prijatelji očekuju od nas često to i dajemo. Ali da li je nečija naklonost i izbegavanje konflikta vredno naše žrtve da ne budemo ono što jesmo?
Priredila: Branislava Ilić