Turneja Smrt Madam Dupin i poetsko-scenski performans

„Smrt i Uskrsnuće“ – poetsko-scenski performans, po motivima Smrt Madam Dupin (Poetikum, Kraljevo) višestruko nagrađene knjige za 2021. crnogorske književnice Katarine Sarić zapalio je region proteklog oktobra.

performans
Foto: Jasmina Bigović

Knjiga Smrt Madam Dupin je prevedena na francuski, engleski i arapski jezik i objavljena, najprije u bečkoj kući Enfant Sauvage a potom i u Italiji, u izdanju L’associazione culturale „Il Cuscino di Stelle“.

Specijalnim digitalnim efektima, književnica je, publici u desetak gradova regiona, priredila nesvakidašnji multimedijalni spoj poezije na pokretnom platnu, performansa koji je uvezao pisanu i živu riječ, pokret, ples, muziku i glumu, kao i simulaciju stvarnosti koja protiče poput aktera drugostepeno modelovanog virtuelnog, ali i armiranog svijeta koji nas žicama getoa iznova i iznova, steže u obruč.

Oktobar, kao polisemičan simbol mjeseca istorijski najvećih smjena i promjena, a koji je književnica izabrala zbog više razloga, izdvajamo Pančevo, Zrenjanin, Sremsku Mitrovicu, Beograd i naročito Kragujevac koji se: „poklopio sa mojom ličnom oktobarskom revolucijom čija je epska završnica pala na kragujevački oktobar kao simbol nepokornosti i otpora ali i najavila pad Berlinskog zida kao uspenje povampirenih idola umjesto tako željenog ujedinjenja“ – naglasila je Katarina Sarić.

Ona je naglasila da je istorija civilizacije točak koji nas uvijek vraća na početnu tačku, u toku turneje Smrt Madam Dupin, stigla i da posjeti Udruženje Crnogoraca u Lovćencu, gdje je, kako sama kaže, dočekana toplo i domaćinski, kao na tačku kružnice njenog vlastitog umjetničkog, ali i egzistencijalnog puta.

Poetsko-scenski performans, izvodio se, uglavnom u studentskim centrima i alternativnim pozorištima, poput UMMUS-a, pozorišta performansa, Sirmium-Arta, pozorišta starog preko 150 godina, itd. čime je umjetnica još jednom pokazala da se staro i novo ne mora nužno razdvajati, naprotiv.

I retro i alternativa, akademski jezik i sleng, biblioteka i pozorište, ulica i institucija, baš poput multimedijalnih projekata, mogu se ukombinovati na nesvakidašnje prijemčiv način jer odavno je prošlo vrijeme suvoparnih tradicionalnih večeri – poručuje Sarić kao lajt-motivsku poruku, kako estetsku, tako i snažno socijalno angažovanu a koja predstavlja vezivni činilac njenog cjelokupnog stvaralaštva.

Foto: Privatna arhiva

Katarina Sarić, svjetska putnica i kosmopolitkinja, građanska i eko-aktivistkinja, kao i vječita opozicionarka, kako sebe opisuje, ipak je željela da naglasi kako je njen korijen i krš iz kojeg je ponikla, ključni simbol njenog stvaralaštva iz kojeg crpi inspiraciju, najjači od svih. Nakon „oktobarske revolucije“ umjetnica nastavlja u dalje pohode, slijedi objavljivanje knjige u prevodu na arapski u Kairu, makedonski u Skoplju, Internacionalnom teatarskom institutu/produkciji, potom i u Africi, tačnije Liberiji, ali, prije svega, trijumfalni povratak kući koji je već zakazan u Nikšiću, gradu njenih studentskih dana, u Gradskoj Kući, 22. tekućeg mjeseca.

Podelite sa prijateljima:
Share