Nova knjiga eseja i sećanja Čarlsa Simića Tamo gde počinje zabava, objavljena nedavno u izdanju Arhipelaga u prevodu Vesne Roganović, predstavlja reprezentativni izbor najznačajnijih eseja ovog velikog svetskog pesnika i esejiste. Istovremeno, ova knjiga pokazuje i veliki stvaralački luk i raspon Simićeve poetičke i životne avanture, pa je utoliko razumljiviji prilično širok opseg tema kojima se bavi u ovim esejima: od poetike do eseja o velikim srpskim i svetskim pesnicima, od autobiografije do kritičke slike savremene Amerike.
U knjizi Tamo gde počinje zabava Simić najpre piše uzbudljiva sećanja na Beograd i briljantne putopise o Njujorku i američkom Jugu. To je raspon okolnosti koje su obeležile njegov život i snažno se utisnule u njegovo pesničko i esejističko stvaranje. Sećanje na Beograd postaje osnova na kojoj se ispusuju epizode iz sopstvene autobiografije, pogotovu iz detinjstva i ranog odrastanja, dok u esejima o Njujorku i opisima američkog Juga Simić otkriva nedovoljno poznatu Ameriku koja vrlo često ostaje izvan razmatranja i razumevanja. Simićeva slika Amerike, proistekla iz tumačenja kulturnih, društvenih i političkih prilika, data je u snažnoj kritičkoj perspektivi. Simićevi eseji o društvenim i političkim pitanjima neki su od najoštrijih i najangažovanijih tekstova nekog od savremenih pisaca o ključnim pitanjima moderne politike.
Junaci ove knjige su Vasko Popa i Ivan V. Lalić, Aleksandar Ristović i Bata Mihailović, Borislav Pekić i Pablo Neruda, Norman Manea i Benžamen Pere, Emili Dikinson i Adam Zagajevski. Neobično zaslužan za prisustvo moderne srpske poezije u američkoj kulturi, Čarls Simić je u knjizi Tamo gde počinje zabava napisao nekoliko nezaboravnih zapisa o velikim srpskim pesnicima modernog doba. Simićevo mišljenje o poezije je upečatljivo i efikasno, usredsređeno na ključne poetičke i tematske elemente jednog opusa. To se može pratiti i u Simićevim esejima o srpskim junačkim pesmama ili u esejima o važnim elementima pesničkog zanata i razumevanja same poezije. Simićevi eseji o pesničkoj slici i o pesničkoj kompoziciji, o pesničkom jeziku, o odnosu poezije i filozofije ili istorije i poezije predstavljaju nesvakidašnju odbranu poezije ispisanu u našem vremenu.
Poezija u populističkim vremenima
– Pesnici će raditi ono što su oduvek radili, neki će izraziti previranja svog vremena u svojim pesmama, dok će ga drugi ignorisati. To sve zavisi od pesnika. Dvoje od najvećih američkih pesnika, Volt Vitmen i Emili Dikinson, reagovali su sasvim različito na američki Građanski rat. Vitmen je napisao veliki broj pesama o pokolju prilikom osvajanja nekog mesta, dok Dikinson, čiji je prozor gledao na crkvu pored koje su bile česte sahrane vojnika Unije, nikada nije napisala nijednu pesmu o tome. Uprkos tome, nikada nisam čuo nekoga ko tvrdi da ona zbog toga nije dobar pesnik kao Vitmen – rekao je Čarls Simić u jednom nedavnom razgovoru povodom knjige Tamo gde počinje zabava odgovarajući na pitanje: „Šta poezija da radi u populističkim vremenima?“
Rođen u Beogradu 1938. godine, u kome je živeo prvih desetak godina života, Čarls Simić, američki pesnik i esejista srpskog porekla, jedan je od najznačajnijih savremenih svetskih pesnika i esejista.
Dobitnik je velikog broja nagrada, među kojima se nalaze i Nagrada Makarturove fondacije, Pulicerova nagrada, Nagrada „Edgar Alan Po“, Nagrada Američke akademije, Međunarodna Grifinova nagrada za poeziju, Nagrada „Valas Stivens“, Nagrada Poeta Laureatus Kongresne biblioteke u Vašingtonu, Nagrada Srpskog PEN centra za prevođenje srpske književnosti, Medalja „Robert Frost“ za životno delo u poeziji.
Na engleski jezik preveo je knjige pesama Vaska Pope, Ivana V. Lalića, Ljubomira Simovića, Milorada Pavića, Branka Miljkovića, Novice Tadića, Radmile Lazić, kao i tri antologije moderne srpske poezije.
U izdanju Arhipelaga poslednjih godina objavljene su knjige eseja Čarlsa Simića Alhemija sitničarnice i Gledaj dugo i netremice, kao i knjiga izabranih i novih pesama Iščekujući presudu.