SKD: Inicijativa za povećanje broja časova srpskog jezika i književnosti

Tekuća rasprava o uklanjanju značajnih književnih opusa iz nastavnih programa pokazuje da je fond časova književnosti i jezika nedovoljan.

povećanje broja časova srpskog

Stoga Srpsko književno društvo iznova pokreće incijativu, usvojenu na Skupštinama udruženja 2015. i 2019. godine.

Podsećajući da je pravo na školovanje jedno od osnovnih ljudskih prava, a smatrajući da je poznavanje jezika i književnosti preduslov za sticanje obrazovanja, Srpsko književno društvo pokreće inicijativu za povećanje broja časova srpskog jezika i književnosti u osnovnim i srednjim školama.

SKD poziva profesore srpskog jezika i književnosti, sve naučne i kulturne institucije u zemlji, predstavnike Univerziteta, SANU, istaknute umetnike, naučnike, i ostale javne ličnosti da od Ministarstva prosvete zajednički traže da učenici osnovnih i srednjih škola imaju nedeljno najmanje pet časova srpskog jezika i književnosti.

Sem degradiranja statusa prosvetnih radnika, mnoge reforme obrazovnog i školskog sistema u Srbiji bez izuzetka su oštetile najznačajniji školski predmet, koji je ostao na prvom mestu još samo u školskim dnevnicima. Insistirajući na preobimnosti gradiva i pozivajući se na neophodnost rasterećenja učenika, reformatori prosvete drastično su skratili spisak knjiga obavezne lektire, iz čitanki izbacili mnoge antologijske tekstove velikana svetske i nacionalne književnosti, učenike srednjih škola gotovo oslobodili obaveze da izučavaju gramatiku i, konačno, u nekim slučajevima drastično smanjili broj časova srpskog jezika.

Svaka razvijena kultura poklanja veliku pažnju izučavanju jezika i književnosti, u mnogim zemljama učenici osnovnih škola imaju dvanaest časova jezika nedeljno, navodi se u saopštenju Srpskog književnog društva.

SKD smatra i da je u koncipiranje nastavnih programa srpskog jezika i književnosti neophodno uključiti celokupnu relevatnu javnost, reprezentativna književna udruženja i pisce.

Zabrinuti za budućnost jezika na kome stvaramo, duboko verujući da moderna sredstva komunikacije i brzina prenošenja informacija nisu prepreka, već podsticaj mladim ljudima da uče i stiču znanja, pozivamo nadležne da pronađu načina da se izučavanju srpskog jezika i književnosti u školama vrati nekadašnji značaj a učenicima omogući da odrastu u obrazovane ljude, poručuju iz Srpskog književnog društva.

Share