„Krićanin Epimenid je rekao: ’Svi Krićani lažu’. Ako govori istinu, onda i on laže. Ali, ako laže, onda govori istinu, što znači da laže.“
Ova rečenica je najbolja ilustracija diskursa romana PopCo (Heliks, 2015), britanske autorke Skarlet Tomas. Izgovara je Alisa Batler, glavna junakinja, u razgovoru sa svojom koleginicom. Ta rečenica je ujedno i dobra ilustracija onoga što radi Alisa. Zaposlena u ogromnoj korporaciji koja se bavi proizvodnjom igračaka, Alisa je idejni tvorac mnogih inteligentnih igara koje od dece zahtevaju da postanu mali detektivi, istraživači, da promišljaju i umnogome koriste maštu.
Kada biva regrutovana za tajni projekat kojim korporacija želi da osvoji „kritičnu masu“ tinejdžerki, Alisa počinje da shvata da se iza ulepšane slike nevinih i kreativnih proizvođača igračaka zapravo nalazi mašinerija koja ne preza od najsurovijih sredstava u trci za profitom. Napisan kao oštra kritika društva i angažovani roman, PopCo je ujedno i istančana psihološka slika društva u kojem i danas živimo. To je društvo u kojem je tanka linija između istinitog i lažnog; virtuelna realnost je istinitija od stvarnog života, avatari su poistovećeni sa identitetima. Potraga za identitetom je jedna od glavnih tema ovog romana. „Šta si ti kada si u gužvi? Tačkica, ništa, statistika.“
U „Misaonom kampu“, gde se junakinja nalazi, smeštena je dečja laboratorija sa jednosmernim ogledalima gde istraživači tržišta poput pedofila-voajera posmatraju decu, a kada Alisa to otkrije, počinje da se pita o moralnosti projekta u koji je uključena i priključuje se strateški osmišljenom gerilskom ratu protiv Korporacije, svojevrsnom pokretu otpora pod nazivom NoCo.
Međutim, „Korporacija Pop“ nije samo roman o surovosti korporacijskih sistema. Uvodeći paralelnu radnju, Tomasova kao da piše „roman u romanu“ što umnogome doprinosi zanimljivosti zapleta celokupne fabule. Uporedo sa „sada i ovde“ romana, uvedena je i priča o Alisinom odrastanju uz baku i deku, u vidu njenih prisećanja. Na taj način društveno angažovani roman postaje matematička fikcija, pristupačna i matematički nepismenom čitaocu posredstvom lakoće i lepote stila Tomasove. Ona će na zabavan način prikazati štošta o brojevima, matematici uopšte, šifrovanju i kodiranju, kriptoanalizi, zagonetkama; daće vam prijemčivo objašnjenje Fibonačijevog niza i otkriti tajnu Bermudskog trougla. Lista matematičkih tema je ogromna, ali one ni na koji način ne ugrožavaju tok proze, ona ne postaje dosadno usiljena.
Takođe, ovo je avanturistički roman o piratima i zakopanom blagu koje je vekovima traženo a koje Alisin deda uspeva da locira. Dedin lik je detaljno izbrušen. On je odgovoran za Alisino interesovanje za kriptografiju, zagonetke, kodove. Deda je taj koji joj je u detinjstvu poklonio ogrlicu sa medaljonom u koji je ugraviran kod za dešifrovanje pozicije blaga. Najtopliji delovi romana su oni u kojima se Alisa priseća razgovora sa dekom i bakom i načina na koji su podsticali njenu ljubav prema kreativnom i zagonetnom.
Skarlet Tomas sve narativne tokove romana kompozicijski vešto povezuje u čvrstu, koherentnu celinu kojoj se ne gube niti tokom čitanja. Ovo je energično, duhovito, lagano napisan roman u kome višak realizma i matematička fikcija ne urušavaju lepotu stila, čak ni onda kada prelaze u dokumentarističku prozu. Stilski precizno, koncizno, ne gubeći se u detaljima, Tomasova uspeva da pomiri osnovnu književnu dihotomiju – gradi prozu koja je ujedno i vrlo zabavna i edukativna, uvodeći dva prepletena zapleta koji na kraju bivaju uspešno ujednačeni.
Roman PopCo autorke Skarlet Tomas jedan je od osam romana koje je Izdavačka kuća Heliks je objavila u ediciji Identiteti: istrajnost u potrazi za ljudskim vrednostima u evropskoj književnosti. Projekat izdavačke kuće Heliks u okviru kojeg je objavljeno ukupno devet knjiga, podržan je od strane EACEA programa „Kreativna Evropa“.