“Festivala nevažnosti”: novi roman Milana Kundere

"Milan Kundera" by Elisa Cabot - Flickr. Foto: commons.wikimedia.org
“Milan Kundera” by Elisa Cabot – Flickr. Foto: commons.wikimedia.org

Nakon 15 godina Milan Kundera je objavio novi roman pod naslovom “Festival nevažnosti”. “Njujork tajms” piše da je reč o knjizi punoj “nameštaljki, laži i taštine”, dok londonski “Gardijan” smatra da je francusko-češki klasik isporučio “strogu i prelepu prozu”, prenosi B92.net.

Večni kandidat za Nobelovu nagradu za književnost, Milan Kundera se poslednjih godina sve manje pojavljuje u javnosti i sve manje objavljuje. Autor savremenih evropskih klasika poput “Šale” i “Nepodnošljive lakoće postojanja” vodi miran život u novoj domovini Francuskoj, uzdrman optužbama iz rodne Češke da je bio saradnik komunističkog režima.

Novi roman “Festival nevažnosti” napisao je na francuskom jeziku, a za angloameričko tržište ga je objavio Harper Collins.

Zbog toga je objavljivanje “Festivala nevažnosti”, kratkog romana ili možda jako duge novele, prilika da se susretne Kundera u poznim godinama, možda mudriji, a možda džangrizaviji. Roman je, po oceni “Njujork tajmsa”, “lepršav” i “na lak način” razmatra odnose među grupom prijatelja u Parizu, kao i da nije tako psihološki dubok i uverljiv kao njegova najbolja dela.

“Nije samo da se radnja događa u Parizu, nego se i zauzima tipičan pariski stav fascinacije ironičnim gestovima i pozama”, piše “Nujork tajms”.

Naracija anegdote o Staljinu u romanu predstavlja “grčevit pokušaj da se knjizi da težina i značenje” pa se “Festival nevažnosti” čita i kao šala o vlastitoj irelevantnosti, koja se unapred podrazumeva”, poentira po strogoći poznata kritičarka Mičiko Kukatani.

“Baveći se najozbiljnijim problemima čovekove egzistencije, Kundera u ovom romanu namerno nije napisao nijednu ozbiljnu rečenicu, zadržavši pritom svoje ‘prelepe opise'”, piše “Buklist”, svrstavajući roman kao “stilski i tematski klasičnog Kunderu”.

Londonski “Gardijan” ipak je benevolentniji, pa ističe da je nova Kunderina knjiga “privlačan i ukusan kratki roman, osvetljen dnevnim suncem i duhovit, kao i živahno elegantan”. Ističe se kako četiri glavna lika imaju svest o autoru, kog nazivaju “gospodar”, a on ih odluči sve dovesti u Pariz i pripremiti im nekoliko peripetija. “Gardijan” priznaje da je “struktura romana tanka, a središtu nedostaje motiva”, ali hvali nepodnošljivu lakoću čitanja “Festivala nevažnosti”.

Izvor: B92.net

Podelite sa prijateljima:
Share